Två rådsrekommendationer för att utveckla EU-medborgarnas digitala färdigheter presenterade
Att stärka EU-medborgarnas tillgång till digital utbildning, att förbättra de nationella utbildningsystemen så att de kan hantera medborgarnas olika nivåer av digitala färdigheter samt uppmana medlemsländerna att anta en myndighetsövergripande strategi för digitalisering är centrala delar i de två rådsrekommendationer som EU-kommissionen nyligen presenterat.
EU-kommissionen presenterade den 18 april två förslag till rekommendation som syftar till att förbättra den digitala utbildningen och de digitala färdigheterna i EU:s medlemsländer. Rekommendationerna lanseras som en del av Europaåret för kompetens och syftar till att ta sig an två utmaningar som EU-kommissionen tillsammans med medlemsländerna identifierat: avsaknaden av ett myndighetsövergripande tillvägagångssätt för digital utbildning och svårigheterna med att ge människor nödvändig digital kompetens.
Enhetligt ramverk för investeringar, styrning och lärarutbildning
För att bidra till en digital omställning av utbildningssystem i EU menar EU-kommissionen att det behövs investeringar i bland annat infrastruktur för digital utbildning, utrustning och utbildningsinnehåll såväl som fortbildning för lärare och annan personal. I EU-kommissionens förslag till rekommendation uppmanas medlemsländerna att införliva ett enhetligt ramverk för investeringar, styrning och lärarutbildning för att på så sätt kunna ge medborgarna tillgång till inkluderande digital utbildning av god kvalitet. I rekommendationen uppmanar kommissionen även medlemsländerna att införliva en myndighetsövergripande strategi där innovationen börjar nerifrån och digitaliseringen leds av utbildningspersonalen.
Bättre undervisning i digitala färdigheter
Utmaningen med att ge människor nödvändig digital kompetens menar EU-kommissionen kan tas itu med genom att förbättra de nationella utbildningssystemen så att de kan hantera medborgarnas olika nivåer av digitala färdigheter på ett bättre sätt. I rekommendationen uppmanas medlemsländerna att tidigt börja arbeta med digitala färdigheter på ett enhetligt sätt inom alla utbildningsnivåer. Stegvisa mål och riktade insatser för vissa grupper är förslag på åtgärder. EU-kommissionen kommer dessutom genomföra ett pilotprojekt för det europeiska intyget om digitala färdigheter som syftar till att underlätta erkännandet av digitala färdigheter.
Bild från EU-kommissionen
Bakgrund
Rådsrekommendationerna presenteras som en del av Europaåret för kompetens, vilket är temat för det europeiska året som löper från 9 maj 2023 till 8 maj 2024. Det övergripande målet är att säkerställa ett mer motståndskraftigt EU med stärkt konkurrenskraft där ingen hamnar på efterkälken i den gröna och digitala omställningen. Inom Europaåret för kompetens avser man att främja omskolning och vidareutbildning för att minska kompetensluckor och brister.
Vad händer nu?
Kommissionen uppmanar medlemsländerna att anta dagens två förslag till rådets rekommendation. För att stödja genomförandet av de två rekommendationer kommer kommissionen att inrätta en högnivågrupp för digital utbildning och digitala färdigheter.
För mer information:
Läs mer om förslagen till rekommendationer
Läs mer om det europeiska intyget om digitala färdigheter
Läs mer om Europaåret för kompetens
Kontaktperson på Central Sweden
Rasmus Bergander
EU-strateg inom sammanhållningspolitiken samt
innovation med fokus på smart specialisering
+32 496 30 69 42