Tuffa förhandlingar om naturrestaurering – Vilka är de möjliga utkomsterna?

Published On: 2023-06-07Last Updated: 2023-06-08

Hur ska förlusten av den biologiska mångfalden bromsas och vem ska styra över detta hur är kanske de största knäckfrågorna i de pågående parallella förhandlingarna i rådet (medlemsstaterna) och Europaparlamentet om EU-kommissionens förordningsförslag om återställande av natur. Kommer de verkligen kunna nå en kompromiss? Om inte – vad händer då?

I juni 2022 presenterade EU-kommissionen ett förslag om ett lagligt bindande mål om att minst 20 procent av EU:s land och hav ska vara under restaurering till 2030 samt att ytan grönområden i städer inte ska minskas. Dessutom ska ekosystem som är i behov av restaurering åtgärdas senast år 2050. Syftet är att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för flora och fauna, det vill säga att öka den biologiska mångfalden.

Kommissionen menar att det är omöjligt att nå EU:s rättsligt bindande mål om klimatneutralitet till år 2050 – som delvis bygger på lagring av koldioxid i mark, skogar och andra naturliga kolsänkor – utan åtgärder för att återställande av natur. Förordningen är också avsedd att förankra i EU-lagstiftningen de åtaganden som blocket gjorde vid förra årets COP15-toppmöte om biologisk mångfald, vilket inkluderar att återställa 30 procent av världens skadade områden till 2030.

Förslaget har visat sig mycket kontroversiellt, och har mött hårt motstånd från framför allt skogs- och jordbrukssektorn som anser att förlusten av värdefull skogs- och jordbruksmark kommer ha oacceptabla effekter på både tillväxt och livsmedelsförsörjning och från medlemsstater där dessa sektorer är stora (Frankrike, Sverige, Irland, Belgien, Finland med flera). Vidare har även regionala och lokala myndigheter, däribland Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) kritiserat indikatorerna och de detaljerade målsättningarna som de menar både vara trubbiga och i vissa fall helt omöjliga att uppnå. För svensk del konstaterade den förra regeringen i augusti 2022 att delar av förslaget kommer att kräva ny eller skärpt nationell lagstiftning med trolig påverkan på bland annat det kommunala självstyret. Vidare ansågs också att förslaget skulle ha påverkan på svenskt jordbruk och livsmedelsproduktion, samt en negativ påverkan på virkesförsörjningen och andra råvaror från jord- och skogsbruket. Slutligen konstateras att förslagets genomförande helt enkelt skulle bli väldigt kostsamt.Slutligen konstateras att förslagets genomförande helt enkelt skulle bli väldigt kostsamt. Det verkar också råda oenighet mellan olika svenska nationella myndigheter om förslaget.

Samtidigt ser de stora miljöorganisationerna (WWF, Birdlife, Naturskyddsföreningen med flera) förslaget som livsviktigt för att åtminstone bromsa förlusten av biologisk mångfald och även i längden stärka den framtida livsmedelsäkerheten (som är beroende av fertila jordar).

Så vad händer nu?
Parlamentets miljöutskott ska rösta om förordningsförslaget den 15 juni. Därefter ska alla Europaparlamentariker (oavsett utskottsplats) rösta i plenum i juli om parlamentets förhandlingsposition gentemot rådet. För att kunna nå en gemensam position utan EPP:s stöd måste alla partigrupper på vänsterkanten (ink de gröna) enas med liberalerna, vilket inte ser ut att bli helt lätt. Se den nuvarande sammansättningen av Europaparlamentet nedan.

Den 20 juni ska EU-ländernas miljö- och klimatministrar ta ställning till lagen vid sitt rådsmöte, och i dagsläget är det svårt att sia om länderna kommer kunna enas.

Och vad kan hända?
Fyra troliga scenarion redogörs för nedan, men det är såklart att säkert sia om utvecklingen.

Europaparlamentet och rådet antar till slut var sin förhandlingsposition om förslaget och trilogförhandlingar inleds efter sommaren. Gissningsvis kommer det även i dessa förhandlingar vara svårt att nå en kompromiss och trilogerna drar ut på tiden. Troligen nås en överenskommelse (med mycket mindre hårda krav) allra tidigast till nästa sommar, men troligen inte ens då. Förordningen träder sedan kanske i kraft runt årsskiftet 2024/2025?

Rådet (medlemsstaterna) når inte en allmän inriktning, det vill säga en gemensam förhandlingsposition, den 20 juni. Det blir då upptill det Spanien, som tar över ordförandeklubban från Sverige, att försöka vägleda fram en kompromiss mellan medlemsstaterna under hösten för att när/om en allmän inriktning nås kunna inleda förhandlingar med Europaparlamentet, förutsatt att parlamentet lyckas enats om en gemensam position.

Europaparlamentet röstar nej i plenum till lagförslaget. Troligtvis går förslaget tillbaka till de berörda utskotten men i och med att det är val till Europaparlamentet i juni 2024 är det troligt att arbetet inte påbörjas på nytt förrän de nya folkvalda ledamöterna tar plats i parlamentet, det vill säga arbetet påbörjas under hösten 2024. Om det nya parlamentet lyckas nå en kompromiss kan triloger inledas med rådet OM de 1. i sin tur nått en så kallad allmän inriktning och 2. om medlemsstaterna fortfarande står bakom den allmänna inriktningen, det beror på hur lång tid som passerat.

Varken rådet (medlemsstaterna) eller Europaparlamentet kan komma överens om en intern position, eller bara en av institutionerna lyckas enas (och det troligen med knapp marginal) vilket gör att EU-kommissionen anser att en kompromiss aldrig kommer kunna nås utifrån den ursprungliga texten och hela lagförslaget dras tillbaka. Detta är det alternativ som EPP-gruppen i Europaparlamentet förespråkar. Arbetet med ett nytt förslag med samma syfte pausas i väntan på ett nytt Europaparlament och en ny sammansättning av kommissionärer, vilket sker under hösten 2024. Hur länge ett nytt lagförslag sedan dröjer beror på vem som blir ny ansvarig kommissionär och det politiska läget, så det kan komma redan vintern 2024, om ett par år eller helt enkelt inte alls.

Och för att ge lite mer bakgrund – vad har hänt fram tills nu?

9. 31 maj 2023: Den konservativa partigruppen EPP lämnar förhandlingarna i Europaparlamentets miljöutskott i protest mot förslaget.

8. 24 maj 2023: Fiskeriutskottet i Europaparlamentet röstar nej till förslaget, vilket dock betyder att utskottet inte längre kommer ha en röst i de fortsatta förhandlingarna.

7. 23 maj 2023: Jordbruksutskottet i Europaparlamentet röstar nej till förslaget, vilket dock betyder att utskottet inte längre kommer ha en röst i de fortsatta förhandlingarna.

6. September 2022: Jordbruksutskottet i Sveriges riksdag anser att EU-kommissionens lagförslag bryter mot den så kallade subsidiaritetsprincipen, att EU bara ska lagstifta om åtgärden som inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva. Dock var Sverige och Portugal de enda länder som röstade emot förslaget vilket inte var tillräckligt för att EU-kommissionen skulle dra tillbaka förslaget (en majoritet på två tredjedelar av medlemsländerna krävs för det).

5. Juli 2022: Nationell svensk remiss av EU-kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur

4. Juni 2022 Kommissionen presenterar förordningsförslaget om naturrestaurering

3. Januari – april 2021 – EU-kommissionen bjuder in till offentligt samråd för synpunkter om de viktigaste inslagen i förordningen och utformningen av de bindande målen för återställande.

2. November – december 2020: EU-kommissionen bjuder in till offentligt samråd om den inledande konsekvensbedömning

1. Maj 2020: EU:s strategi för biologisk mångfald för 2030 presenteras

Sveriges Radio: EU-strid om förslag att återställa utarmad natur (2023-06-05)
DN: Ny klimatlag stöter på hårt motstånd i EU-parlamentet (2023-06-03)
Central Sweden: Förslag om bindande mål för återställande av naturen (2022-07-13)
Aktuell Hållbarhet: För eller emot: Bör EU införa krav på restaurering av natur? (2023-03-01)
Euractiv: The elephant in the room: How to restore Europe’s nature (2023-05-31)
The Guardian: MEPs accused of ‘culture war against nature’ by opposing restoration law (2023-05-23)
EU-kommissionen om arbetet som lett fram till lagförslaget
Ledare i Land Lantbruk Skogsbruk: Sista chansen för regeringen att stoppa EUs skogspolitik (2023-06-01)
Politico: Macron’s calls for ‘regulatory pause’ in EU environmental laws wink at conservatives (2023-05-12)
Altinget: Svensk balansgång när restaureringsmål ska sättas på pränt (2023-04-11)
Klimat- och näringslivsdepartementet: Faktapromemoria om förordning om restaurering av natur (2022-08-19)
IEDE News: Tjat om uttalanden från Belgiens premiärminister mot naturrestaurering (2023-05-24)
Yle: En stor del av Finlands yta behöver ”återställas” enligt EU-förslag – Sverige sade nej (2022-10-16)
LRF om lagstiftningsförslaget om naturrestaurering (2022-10-28)
Tidningen Syre: EPP lämnade EU:s miljömöte mitt i förhandlingarna (2023-05-31)
Aktuell Hållbarhet: S röstar med oppositionen – säger nej till EU-förslag om restaurering av naturen (2022-08-19)
Skogsindustrierna: EU-förslag om återställande av natur kan påverka jobben (2022-11-09)
Leadre i Dagens Industri: Se upp för EU:s nya naturskydd (2023-03-10)
The Group of the European People’s Party (EPP Group): Mr Timmermans, withdraw this law!
Länsstyrelsen i Dalarnas remissvar
Länsstyrelsen i Gävleborgs remissvar
Länsstyrelsen i Örebro läns remissvar

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92