Förslag på ett reviderat energiskattedirektiv – högre skatt i hela EU på fossila bränslen

Published On: 2023-06-28Last Updated: 2023-06-28

Ett harmoniserat skattesystem för bränslens energiinnehåll som också främjar förnybara bränslen är de främsta delarna i EU-kommissionens förslag om ett reviderat energiskattedirektiv. Skattefrågor är dock både känsliga och erkänt svåra att komma överens om – så frågan är om det faktiskt kommer bli en uppdatering eller om förhandlingarna slutligen kommer rinna ut i sanden…

EU-kommissionen menar att energibeskattning är ett viktigt verktyg för att främja en omställning till renare energi och grönare industri. Därför föreslås kommissionen att det nuvarande energiskattedirektivet (från 2003) som fastställer miniminivåer för skatt av el och bränslen, uppdateras för att bättre ligga i linje med EU:s gemensamma klimatpolitik. En annan anledning att uppdatera direktivet är för att harmonisera reglerna på EU:s inre marknad (eftersom det idag existerar för stora skillnader mellan medlemsländerna) samtidigt som medlemsstaternas möjlighet till att få intäkter från energibeskattningen bibehålla.

Förslaget, som presenterades som en del av 55-%-paketet i juli 2021, breddar skattebasen genom att inkludera fler bränslen och avser också att reducera antalet undantag för fossila bränslen. Vidare ska skatten beräknas på energiinnehåll istället för volym (något som dock redan görs i Sverige) och utifrån bränslets miljöprestanda, med innebörden att exempelvis ett hållbart biobränsle skulle få en lägre skattenivå än ett fossilt bränsle.

Svensk ståndpunkt – Bra med harmoniserad inre marknad men önskvärt med fortsatt nationell flexibilitet
Den förra regeringen välkomnade det reviderade energiskattedirektivsförslaget men vidhöll att en medlemsstat även fortsättningsvis i vissa situationer bör ges möjlighet att beskatta samma bränsle eller el olika beroende på var och hur bränslet eller elen används. Vidare ansåg regeringen att det är viktigt att energiskattedirektivet ger möjlighet att främja förnybara bränslen och inte förhindrar en medlemsstat att ha högre skatt på fossila bränslen. Regeringen välkomnade även att skattenivåerna skulle sättas efter energiinnehåll och miljöprestanda. Regeringen konsterarede också att förslaget i högre grad skulle påverka medlemsstater med en större fossil andel i bränslemixen än länder med mer förnybara energikällor, såsom Sverige.

EU-kommissionen anser att förslaget är förenligt med subsidiaritetsprincipen. Som skäl anges bland annat att det krävs flera olika politiska instrument inklusive ett effektivt EU-ramverk för beskattning, för att uppnå EU:s klimat- och miljömål. Vidare ska den uppdaterade lagstiftningen också undvika nationella skatteundantag som i dagsläget leder till en snedvridning av den inre marknaden. Förra regeringen instämde med kommissionens bedömning.

Hur samspelar lagförslaget med EU:s handel med utsläppsrätter?
Kommissionens avsikt är att det föreslagna energiskattedirektivet ska samordnas med EU:s system för handel med utsläppsrätter (EU ETS). Båda instrumenten har samexisterat sedan 2005 och kompletterar varandra. Energiskattedirektivet medför en skatt på bränsles energiinnehåll medan handeln med utsläppsrätter sätter ett pris på koldioxidutsläpp. Därmed föreslår kommissionen inte någon koldioxidskattekomponent i energiskattedirektivet.

Vad händer nu?
Sedan förslaget presenterades har parallella interna förhandlingar pågått i rådet (medlemsstaterna) och Europaparlamentet. Skattefrågor är dock både alltid svårare att enas om samt att det inom rådet krävs att beslut fattas av enhälligt alla medlemsländer. Så även om förhandlingar pågått har det hittills gått ganska långsamt, enligt rykten i Bryssel så kommer det också dröja väldigt länge innan, om ens någonsin, en överenskommelse kan nås. Det är med andra ord troligt att det nuvarande direktivet kommer fortsätta gälla under många år till.

Mer information
Förra svenska regeringens syn på lagförslaget: Regeringskansliets Faktapromemoria Översyn av energiskattedirektivet (2021-08-26)
Rådets infografik: 55 %-paketet: hur EU planerar att se över energibeskattningen
Euractiv: Energy Taxation Directive: Europe’s key climate law stuck in a quagmire (2023-05-22)
SvD: Trots glädjeskutten – klimatpaketet inte i mål (2023-06-19)

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92