EU-kommissionen presenterar nya åtgärder för att effektivisera och miljöanpassa godstransporter
Ett nationellt politiskt ramverk för att underlätta intermodala transporter, minska administrativa hinder som tillstånd och kvoter samt krav på öppenhet vid omlastningsterminaler är några av de åtgärder som EU-kommissionen föreslår i sin revidering av direktivet om kombinerade transporter. Syftet med förslaget är att förbättra konkurrenskraften hos intermodala godstransporter för att nå mer hållbara godstransporter.
Den 7 november presenterade EU-kommissionen ett uppdaterat förslag för att främja hållbara godstransporter genom att förbättra konkurrenskraften för intermodala transporter, godstransporter med två eller flera transportsätt, jämfört med traditionella vägtransporter. Förändringen innebär att det nuvarande direktivet, som idag anses föråldrad och svårtolkad av många operatörer, ersätts med en ny strategi som fokuserar specifikt på kombinerade transporter med målet att minska de negativa externa effekterna med minst 40 procent. Det föreslagna direktivet om kombinerade transporter som nu presenterats, kompletterar de tidigare paketet om grönare godstransporter som presenterades tidigare i år.
Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt
transport och infrastruktur
+32 495 79 13 92