Nya EU-regler ska säkerställa att avfall inte hamnar i tredjeländer

Published On: 2023-12-13Last Updated: 2023-12-19

Enklare att transportera avfall för återvinning och återvändning samt säkerställa att EU inte exporterar sina avfallsproblem till tredjeländer står i fokus i den preliminära överenskommelsen som rådet och parlamentet nådde den 28 november gällande kommissionens nya förslag om strängare regler på avfallstransport.   

2021 presenterade kommissionen ett nytt förslag på revidering av avfallstransport med strängare regler när det kommer till export av EU:s avfall. Syftet med förslaget är att säkerställa EU tar ansvar för sitt avfall, att det inte ska vara möjligt att exportera miljöutmaningar till tredjeländer, samt att underlätta användningen av avfall som resurs. Kommissionens förslag på strängare kontroll av export av avfall stöder de mål som fastställts av den europeiska gröna given genom att bidra till minskade föroreningar och främjar också övergången till en cirkulär ekonomi. Nedan presenteras de åtgärder som rådet och parlamentet nu har kommit överens om: 

Export av plastavfall från EU till länder utanför OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development, vilken omfattar alla EU:s medlemsländer med flera, men i dagsläget inte några afrikanska länder, eller Kina för den delen. Se listan på alla medlemmar här.) kommer att förbjudas, och endast om stränga miljökrav uppfylls får länder utanför OECD ta emot sådant avfall fem år efter det att de nya reglerna träder i kraft. Syftet är att adressera globala problem med ökande mängd plastavfall, ökad export av denna från EU:s medlemsländer och att säkerställa en hållbar avfallshantering i mottagarländerna för att förhindra miljöförstöring. 

Den nya lagen syftar även till att främja omställningen till en cirkulär ekonomi genom att modernisera avfallstransporter och förenkla förfaranden för återvinningsanläggningar. Målet är att frigöra potential som finns i det som idag klassas som avfall inom EU och att bidra till att säkerställa EU:s råvaruförsörjning genom att bättra ta till vara på de resurser som redan finns i omlopp.

 

För att bekämpa olaglig handel med avfall kommer det att finnas ett starkare samarbete mellan medlemsstaterna och kraftigare sanktioner vid eventuell inblandning i olaglig handel med avfall. Stärkta regler för administrativa påföljder och gemensamma kriterier ska öka en enhetlighet inom EU samtidigt som ekonomiskt stöd föreslås för samarbetsprojekt som ska motverka olaglig avfallshandel. 

Den nuvarande avfallstransportförordningen antogs 2006 och sedan dess har EU:s avfallsexport till tredjeländer ökat markant. Kommissionen ser därför ett behov av ett  nytt regelverk som ska säkerställa att EU tar ansvar för sitt avfall. Den nya förordningen utgör en central del av den europeiska gröna given, handlingsplanen för den cirkulära ekonomin, handlingsplan för nollförorening och EU:s strategi för att bekämpa organiserad brottslighet 2021–2025. Den nya revideringen stödjer även övergången till en mer cirkulär ekonomi genom att större andel av avfallet kan återvinnas och användas som returråvara.  

Kontaktperson på Central Sweden
Emelie Johansson
Informationsansvarig

+32 497 54 06 53

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt
transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92