Vad säger EU-lagstiftningen om tank- och laddinfrastruktur för el- och vätgasdrivna fordon?
En utbyggnadstakt av laddinfrastruktur som växer i samma takt som antalet använda elbilar och vätgasstationer för personbilar, bussar och lastbilar i alla kommuner med mer än 100 000 invånare senast år 2030 inom det vägnät som anses ha störst mervärde för hela EU, men inga krav på utbyggnad för övrigt vägnät – Så kan man snabbt sammanfatta EU-lagstiftningen på området.
Det övergripande målet för EU-lagstiftning inom transportområdet är matt minska sektorns klimatpåverkan. Den del i detta är att successivt öka antalet el- och vätgasdrivna vägfordon, exempelvis ska alla nya personbilar från och med 2035 vara utsläppsfria (dvs inga utsläpp från avgasröret, vilket i stort sett betyder el och vätgas) och motsvarande målnivå 90 procent av alla nya tunga fordon från och med år 2040. Det kommer med andra ord krävas en uppbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur i EU för dessa fordon. Det finns två kompletterande EU-lagstiftningar som rör detta:
AFIR fastställer effekt och maximalt avstånd för utbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur längs de delar av det europeiska vägnätet som ingår i TEN-T. När det gäller ladd- och tankinfrastruktur längs övrigt vägnät, dvs det som inte omfattas av TEN-T, är utbyggnad upp till medlemslandet/marknaden.
Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
Kontorschef
+32 495 79 13 92