Greklands kommissionär föreslås ansvara för transport och turism

Published On: 2024-10-30Last Updated: 2024-12-18

Om Apostolos Tzitzikostas bli godkänd av EU-parlamentet väntar en rad uppgifter för att säkerställa att sektorerna bidrar till den gröna omställningen och att göra EU mer konkurrenskraftig.

Rollen som EU-kommissionär för hållbar transport och turism innebär att Tzitzikostas bland annat kommer att arbeta med att förbättra transportförutsättningarna för både företag och människor i EU. Tzitzikostas kommer också att arbeta för att Europa ska fortsätta vara en ledande turistdestination som är konkurrenskraftig och hållbar. I Grekland har reaktionen från regeringen varit positiv till Tzitzikostas föreslagna ansvarsområden. Transportfrågor, vilket också omfattar sjöfart, är en viktig sektor för landets ekonomi. Båda sektorerna är viktiga även för EU då de kopplar samman människor och driver lokala ekonomier.

Kort bakgrundsinformation om Tzitzikostas
Grekland har nominerat Apostolos Tzitzikostas, som bedöms vara en erfaren politiker. Han har bland annat suttit i det grekiska parlamentet för det konservativa partiet Ny Demokrati. Tzitzikostas anses representera den del av partiet som har en mer konservativ inriktning. Han är också guvernör i regionen Mellersta Makedonien.

I Europaparlamentet tillhör Tzitzikostas den liberalkonservativa partigruppen Europeiska folkpartiet (EPP). Tzitzikostas har också varit ordförande för Europeiska unionens regionkommitté (ReK) mellan åren 2020–2022. Regionkommittén är ett rådgivande organ till EU-kommissionen, rådet och Europaparlamentet inom bland annat lagstiftningsfrågor och består av lokala och regionala folkvalda företrädare från de 27 medlemsländerna. Detta betyder att vi kan hoppas på att Tzitzikostas tydligt ser regionernas roll i att genomföra EU:s transportpolitik.

Mer konkurrenskraftiga och hållbara transporter
Rent generellt beskrivs Tzitzikostas uppdrag att göra transporterna i Europa mer konkurrenskraftiga och mer motståndskraftiga mot framtida oväntade kriser. Transporterna ska vara säkra och tillgängliga för alla EU-medborgare. En viktig del av uppdraget blir också den gröna omställningen av transportsektorn, något som anses vara avgörande för att nå 2030-målen. För att uppnå allt detta väntar en lång arbetslista för Tzitzikostas under de kommande fem åren:

  • Säkra färdigställandet av de europeiska transportkorridorna (inom TEN-T) till år 2030 genom bland annat att nyttja Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF).
  • Ta fram en plan för ett nätverk av höghastighetståg i Europa som ska bidra till att binda samman EU:s huvudstäder. Planen ska också omfatta satsningar på nattåg och påskynda överflyttningen av godstransporter till järnväg.
  • Utarbeta ett förslag om en förordning för tågbiljetter som ska gör det möjligt att köpa en biljett för en tågresa som omfattar flera sträckor från ett och samma försäljningsställe, med konsumenträttigheter som gäller hela resan.
  • Påskynda arbetet med elektrifiering av vägtransporter. Arbetet inkluderar snabbare utbyggnad av laddinfrastruktur och undersöka hur avgifter och betalningslösningar kan förenklas.
  • Utarbeta en investeringsplan för hållbara transporter som ska syfta till att skala upp investeringar i fossilfria transportlösningar.
  • Ta fram en handlingsplan för EU:s fordonsindustri baserat på Mario Draghis rapport.
  • Utarbeta ett förslag på handlingsplan för den maritima industrin som ska öka hållbarheten och konkurrenskraften inom fartygstillverkningen.
  • Utveckla en övergripande hamnstrategi som ska fokusera på bland annat hamnars säkerhet och konkurrenskraft.
  • Stötta försvarskommissionären i arbetet med att se till att medlemsländer enkelt kan transportera militär utrustning igenom EU.

Vad händer nu?
Den 4 november planeras Tzitzikostas utfrågning i EU-parlamentet att genomföras, därefter kommer utskottet rösta för eller emot. En omröstning om godkännande av hela EU-kommissionen planeras senare i höst så troligt tillträdesdatum blir då 1 december eller 1 januari.

Tzitzikostas blev, tillsammans med övriga kommissionärskandidater till EU-kommissionen, godkänd av Europaparlamentet den 27 november och tillträdde därmed den 1 december.

Bakgrundsinformation – Så tillsätts EU-kommissionen
I samförstånd med kommissionens tillträdande ordförande antar ministerrådet en lista med nominerade kommissionärer, baserat på EU-ländernas förslag. De nominerade kommissionärerna frågas ut i Europaparlamentets utskott för det tilltänkta ansvarsområdet. Utskotten röstar sedan om kandidaternas lämplighet. Europaparlamentet håller sedan en omröstning för att hela kommissionen. Därefter utses kommissionens ordförande och kommissionärerna formellt av Europeiska rådet, det vill säga EU-ländernas stats- och regeringschefer.

 

Mer information

Kontaktperson på Central Sweden
Philip Eriksson
EU-strateg inom Energi och klimat samt Transport och infrastruktur

+32 497 54 06 53