Definition av grön vätgas presenterad
Förnybar energi från nya anläggningar i närområdet kommer krävas för att vätgasproduktion ska kunna klassas som grön, anser EU-kommissionen. Undantag kommer dock göras för områden som redan har en hög andel förnybar energi, såsom Sverige.
När Europa ska övergå till vätgas finns det farhågor om att elektrolysanläggningar som producerar det gasformiga bränslet kommer att öka efterfrågan på energi och på så vis ”kannibalisera” den förnybara energin som är avsedd för andra användningsområden. För att förhindra detta har EU-kommissionen arbetat med en definition av grön vätgas för att säkerhetsställa att endast ytterligare (additional) källor till förnybar el används vid produktionen. De delegerade akterna i fråga kompletterar det nuvarande direktivet för förnybar energi och presenterades den 13 februari 2023. Lagstiftningen skapar därmed ett ramverk för investeringar i energiinfrastruktur, regler för statligt stöd samt lagstiftade mål för förnybar vätgas för industrin och för transportsektorn.
I rättsakten förtydligas hur principen om ”additionalitet”, det vill säga att vätgas endast kommer anses som grön (producerad med energi från förnybara källor) om den uteslutande produceras av nya (det vill säga inte äldre än tre år) anläggningar, och att den endast produceras under de timmar som förnybar energi produceras, och endast i det område där den förnybara elproduktionen är belägen. Syftet med principen är att produktionen av förnybar vätgas ska ge elproducenterna incitament att producera mer förnybar el till elnätet än de gör i dag. På så sätt, menar EU-kommissionen, kommer vätgasproduktionen också att stödja utfasningen av fossila bränslen och komplettera elektrifieringen utan en alltför hög belastning på elproduktionen.
Vidare införs även lättare regler för elområden med mer än 90 procent förnybar el och undantag för länder med en särskilt koldioxidsnål energimix. Undantaget har drivits igenom av Frankrike (vars energi till stor del kommer från koldioxidsnål kärnkraft) med starkt stöd av Sverige (år 2021 kom 60 procent av Sveriges energi från förnybara källor), eftersom båda ländernas energimix kvalar in under de satta gränsvärdena. Slutligen kommer kriterierna som nu åläggs europeiska producenter också att gälla på samma sätt för vätgas som importeras från utlandet.
Vad händer nu?
Rättsakterna kommer nu att överlämnas till Europaparlamentet och rådet (medlemsstaterna), som har två månader på sig att granska dem och antingen godkänna eller förkasta förslagen. Granskningsperioden kan också förlängas med två månader om Europaparlamentet eller rådet begär det. Det finns dock ingen möjlighet för dem att ändra förslagen.
Bakgrund – Vad är en delegerad akt?
En delegerad akt är en icke-lagstiftningsakt som kommissionen har antagit för att komplettera eller ändra vissa icke väsentliga delar av en lagstiftningsakt. Kommissionen samråder också med experter, inbegripet sådana som utsetts av varje medlemsland, innan dessa akter antas
Mer information
EU-kommissionens pressmeddelande: Kommissionen fastställer regler för förnybar vätgas
Euractiv: LEAK: France wins recognition for nuclear in EU’s green hydrogen rules (2023-02-11)
Vätgas Sveriges pressmeddelande: Delegerad akt om additionalitet har äntligen antagits
Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur
+32 495 79 13 92