EU-kommissionen presenterar nya åtgärder för att effektivisera och miljöanpassa godstransporter

Published On: 2023-11-22Last Updated: 2023-12-12

Ett nationellt politiskt ramverk för att underlätta intermodala transporter, minska administrativa hinder som tillstånd och kvoter samt krav på öppenhet vid omlastningsterminaler är några av de åtgärder som EU-kommissionen föreslår i sin revidering av direktivet om kombinerade transporter. Syftet med förslaget är att förbättra konkurrenskraften hos intermodala godstransporter för att nå mer hållbara godstransporter.  

Den 7 november presenterade EU-kommissionen ett uppdaterat förslag för att främja hållbara godstransporter genom att förbättra konkurrenskraften för intermodala transporter, godstransporter med två eller flera transportsätt, jämfört med traditionella vägtransporter. Förändringen innebär att det nuvarande direktivet, som idag anses föråldrad och svårtolkad av många operatörer, ersätts med en ny strategi som fokuserar specifikt på kombinerade transporter med målet att minska de negativa externa effekterna med minst 40 procent. Det föreslagna direktivet om kombinerade transporter som nu presenterats, kompletterar de tidigare paketet om grönare godstransporter som presenterades tidigare i år.  

  • Minska det administrativa hinder som tillstånd och kvoter 
  • Ny skyldighet för medlemsstaterna att skapa en nationell politisk ram för att underlätta implementeringen av intermodala transporter. 
  • Krav på ökad öppenhet för intermodala omlastningsterminaler för att säkerställa lättillgänglig information om tjänster och faciliteter för potentiella kunder. 

Kommissionen vill inför ett nytt EU-omfattande undantag från körförbud under veckoslut, semester och nattkörning för korta vägetapper av kombinerade transporter. Dessutom fastställs ett mål för medlemsstaterna att minska de genomsnittliga kostnaderna från dörr till dörr för kombinerade transporter med minst 10 procent inom sju år för att främja effektivitet och minska kostnader.

Idag står vägtransporten för en majoritet av de negativa effekterna kring transporter när det kommer till både utsläpp, avgaser och buller. Att förenkla godstransporter med flera transportsätt har länge varit aktuellt på EU:s agenda men lagförslaget om kombinerade transporter har flertalet gånger blivit tillbakadraget, då en överenskommelse mellan lagstiftarna (Europaparlamentet och rådet) inte har nåtts.  Den nuvarande kommissionen föreslog, som ligger i linje med den europeiska gröna given, är en ändring av direktivet för att tillhandahålla en mer ambitiös stödram för trafikomställning. Det förslagna direktivet som nu presenterats har därför varit väntat och stöttar målet om att uppnå en klimatneutral kontinent till 2050. Förslaget är det sista initiativet som presenteras inom lagpaketet för hållbar godstransport.  

Förordningen för det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T) ses även ha en nära koppling till kommissionens nya förslag, då TEN-T kommer att ha en central betydelse för att stödja utvecklingen för införandet av intermodala och kombinerade transporter. Detta då den säkerställer utvecklingen av infrastrukturer och multimodala godsterminaler som behövs för omlastning mellan olika transportsätt.  

Godskorridoren ScanMed RFC välkomnar kommissionens förslag och menar på att de kommande åtgärderna kommer att gynna järnvägsfrakt och att kombinerat transportsätt är en central punkt för att uppnå grön och effektiv rörlighet i Europa. De europeiska intresseorganisationerna för hamnar, European Federation of Inland Ports (EFIP) och European Sea Ports Organisation (ESPO) välkomnar också kommissionens översyn av direktivet. De menar att en minskning av transportutsläppen endast kan uppnås genom att minska utsläppen från varje transportsätt och att transporter flyttas bort från vägarna. 

I regeringens fakta-PM välkomnar regeringen revideringen av intermodala transporter men ställer sig kritiskt till några delar av förslaget. Dels menar regeringen att det är viktigt med ytterligare analys av förslagets risker och dels kan intermodal transport minska externa kostnader som utsläpp och trafikstockningar, men behovet av andra styrmedel inom vägsektorn är viktigt. Regeringen varnar även för potentiella risker med eFTI-plattformar och att övervakning bör ske för att undvika fusk och cybersäkerhetsproblem. Avståndsbegränsningar bör övervakas, och nya administrativa krav bör begränsas.

Förslagen kommer nu att behandlas av Europaparlamentet och rådet (medlemsländerna), det vill säga att de båda lagstiftande institutionerna ska ta fram sina respektive förhandlingspositioner utifrån kommissionens förslag. Förslaget kommer även att behandlas av Regeringskansliet och en svensk nationell remiss är att vänta.  

Kontaktperson på Central Sweden
Emelie Johansson
Informationsansvarig

+32 497 54 06 53

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt
transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92