Ny europeisk handlingsplan ska öka stödet till vindkraftsindustrin

Published On: 2023-11-01Last Updated: 2023-11-16

Ökade finansieringsmöjligheter, kompetensutveckling och snabbare tillståndsprocesser är några av de akuta åtgärder som presenteras i EU-kommissionens nya handlingsplan för att stärka europeisk vindkraft. Gemensamt ska kommissionen, medlemsländerna och industrin vidta åtgärder samt stödja de mål som fastställs i handlingsplanen. 

Precis som Ursula von der Leyen lyfte fram i sitt tal om tillståndet i unionen i september, presenterade EU-kommissionen den 24 oktober ett vindkraftspaket med målet att stödja och stärka EU:s vindkraftsindustri. Handlingsplanen är inte bindande men pekar tydligt ut hur EU-kommissionen ser att industrin (med stöd av EU och medlemsländerna) bör möta de utmaningar som industrin idag står inför. Handlingsplanen ska öka den europeiska vindkraftsindustrins konkurrenskraft och på så vis också bidra till en betydande del av EU:s energibehov. Detta ska ske genom tydligare projektplanering som i sin tur ska locka fram nödvändig finansiering och gör EU mer konkurrenskraftigt globalt. Handlingsplanen omfattar presenterar sex huvudåtgärder som EU-kommissionen anser akuta. EU-kommissionens målsättning är att de ska vidtas gemensamt av kommissionen, medlemsländerna och industrin. Se nedan för att läsa mer om åtgärderna. 

 

Kommissionen inleder initiativet Accele-RES tillsammans med medlemsländerna för att främja ett snabbt genomförande av EU:s reviderade direktiv för förnybar energi, med fokus på digitaliserade tillståndsprocesser och tekniskt stöd. Medlemsländerna uppmanas också att öka transparensen genom vindkraftslöften och tydliga tidsplaner för auktioner.

Kommissionen avser stödja medlemsländerna genom att förbättra auktionsförfarandena för vindkraftprojekt baserat på den förslagna akten om nettonollindustrin och reform av elmarknads utformning. Det inkluderar tydliga projektvalskriterier, miljöfokus och harmonisering av auktionsdesign för att stödja konkurrenskraftig vindkraftsutveckling och kostnadsminskningar. Det är oklart hur detta förslag kommer påverka Sverige, som idagsläget använder auktionsförfarandet i väldigt liten utsträckning eller inte alls. I andra länder finns mer avancerade auktionsmodeller för bland annat havsbaserad vindkraft, medan Sverige saknar en sådan modell och tilldelar utbyggnadstillstånd utan att ta ut avgifter eller ha vinst/förlustdelningssystem som görs i andra länder.

Kommissionen underlättar tillgången till EU-finansiering, särskilt via Innovationsfonden, med stöd från europeiska investeringsbanken (EIB) som tillhandahåller garantier. Kommissionen uppmanar även medlemsländerna att stödja tillverkningen inom EU:s vindkraftssektor genom att dra fördel av de flexiblare statsstödsreglerna som erbjuds inom den tillfälligt ändrade ramen för kris- och omställningsstöd. 

Kommissionen övervakar handelsmetoder som gynnar utländska vindkraftsföretag och använder handelsavtal för att säkerställa rättvisa spelregler. EU-standarder och internationella standarder kommer att främjas. 

Partnerskap, exempelvis genom Erasmus+, för förnybar energi och europeiska kompetensakademier kommer att inrättas för att utbilda och omskola arbetstagare inom vindkraftssektorn.  

Kommissionen kommer att samarbeta med medlemsländer och vindkraftssektorn för att etablera en EU-stadga (EU wind charter) för vindkraft och stödja konkurrenskraften inom sektorn. 

Ny vision för utbyggnad av havsbaserad vindkraft
Kommissionen ökar även stödet för havsbaserad förnybar energi med åtgärder som inkluderar stärkt nätinfrastruktur, snabbare tillståndsprocesser, integrerad planering i kust- och havsområden, ökad motståndskraft, och främjande av forskning och kompetensutveckling. Detta görs med utgångspunkt i strategin för förnybar energi till havs från 2020 där medlemsländerna enades om ambitiösa mål för produktion av havsbaserad förnybar energi som ska uppnås senast 2050.  

EU-kommissionen menar att vindkraft spelar en central roll i att uppnå målen för minskade koldioxidutsläpp inom EU. Inom ramen för den europeiska gröna given och REPowerEU-planen siktar EU på att öka produktionen av förnybar energi genom lagstadgade mål, som fastställts i det reviderade direktivet om förnybar energi inom 55 %-paketet (Fit for 55). I övergången till en nettonollutsläppsindustri blir EU:s konkurrenskraft beroende av den inhemska kapaciteten inom clean tech. Tidigare har EU-kommissionen även introducerat industripaketet inom den gröna given, med särskild tonvikt på nettonollindustri och kritiska råvaror, vilket syftar till att stödja den inhemska produktionen av teknik för en nettonollvärld. 

Vad händer nu? 
Handlingsplanen utgör i sig inga nya lagförslag utan i stället innehåller den åtgärder som kommissionen uppmanar EU:s medlemsstater och vindkraftsindustrin att stödja. Parlamentet, rådet och andra EU-institutioner uppmanas även dem att bidra till detta arbete och att stödja målen i handlingsplanen. EU-kommissionen kommer att ha nära dialog med de nationella myndigheterna och vindkraftverksindustrin och i slutet av mars 2024 kommer även kommissionen att utfärda rekommendationer och vägledning.  

Vad har handlingsplanen mötts av för reaktioner?
Reaktionerna till handlingsplanen har varit positiva. Svenskvindenergi ser handlingsplanen som en viktig del av utvecklingen och menar att planen innehåller flera viktiga åtgärder som kommer gynna vindkraftssektorn. Även WindEuropes VD, Giles Dickson, anser att handlingsplanen innehåller avgörande åtgärder för att påskynda utveckling av vindkraftverk och att säkra energiproduktion i EU. 

Kontaktperson på Central Sweden
Emelie Johansson
Informationsansvarig

+32 497 54 06 53

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt
transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92