Ny överenskommelse: År 2040 ska det vara nära noll utsläpp från nya bussar och lastbilar
År 2035 ska alla nya stadsbussar drivas med el eller vätgas och år 2040 ska 90 procent av koldioxidutsläppen från alla nya bussar och lastbilar ha eliminerats, enligt en överenskommelse mellan EU:s medlemsländer och Europaparlamentet. Undantag görs dock för fordon som används inom bland annat skogs- och jordbruk, i gruvor eller av Försvarsmakten och räddningstjänst.
Europaparlamentet och EU:s medlemsländer i rådet enades i december 2023 om en överenskommelse om förordningen om striktare normer för koldioxidutsläpp från nya tunga vägfordon (släp, stadsbussar, långdistansbussar och tunga lastbilar). Överenskommelsen fastställer att de genomsnittliga koldioxidutsläppen ska minska (jämfört med 2019 års nivåer) med 45 procent år 2030, 65 procent år 2035 och slutligen 90 procent från och med 2040 för tunga fordon och långtidsbussar. Släp och påhängsvagnar kommer ha andra separata målnivåer. De nya normerna är en del i att nå målet om 55 procents minskade uppsläpp i EU till 2030 och ett klimatneutralt EU till 2050. Denna förordning om de skärpta utsläppsminskningarna kan också ses som ett komplement till målet om att alla nya bilar och skåpbilar ska vara helt utsläppsfria år 2035
Målsättningen är de lagstiftade skärpta utsläppsnormerna ska bidra till en ökad andel utsläppsfria tunga fordon i EU:s fordonspark, samtidigt som ett långsiktigt regelverk ska säkerställa att innovation och konkurrenskraft inom sektorn tryggas och stärks. Överenskommelsen är preliminär i avvaktan på formellt antagande i parlamentet och rådet, vilket väntas ske i vår.
Bild nedan från EU-kommissionen
Vad händer nu?
Överenskommelsen, som är preliminär, väntas antas formellt antagande i parlamentet och rådet i vår.
Bakgrund
Kommissionen konstaterar att tunga fordon, det vill säga lastbilar och bussar, idag står för mer än 6 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser. EU:s transportsektor som helhet står för cirka 25 procent av växthusgasutsläppen. De nya utsläppsnormerna ska bidra till minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn, vilket EU-kommissionen ser som avgörande för nå att klimatmålen till 2030 och målet om klimatneutralitet i EU till 2050. I februari 2023 presenterade således EU-kommissionen ett nytt förslag för striktare koldioxidnormer för nya vägfordon över 3,5 ton (släp, stadsbussar, långdistansbussar och tunga lastbilar) samt att alla stadsbussar skulle vara helt utsläppsfria till 2030. I den överenskommelse som nu antagits omfattas fordon över 5 ton och ett undantag görs även för stadsbussar som kör mellan olika städer.
Mer information
Rådets pressmeddelande
Regeringskansliets Fakta-PM till Sveriges riksdag, inklusive svensk preliminär ståndpunkt
EU-kommissionens faktablad
Central Swedens artikel om EU-kommissionens förslag (2023-04-26)
DN: EU-förslag: Tunga lastbilar ska vara fossilfria 2040 (2023-02-15)
Tips! Väldigt bra sammanställning av OmEV (finansierias av Energymyndigheten)
Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
Kontorschef
+32 495 79 13 92