Ny överenskommelse: År 2040 ska det vara nära noll utsläpp från nya bussar och lastbilar

Published On: 2024-01-31Last Updated: 2024-02-22

År 2035 ska alla nya stadsbussar drivas med el eller vätgas och år 2040 ska 90 procent av koldioxidutsläppen från alla nya bussar och lastbilar ha eliminerats, enligt en överenskommelse mellan EU:s medlemsländer och Europaparlamentet. Undantag görs dock för fordon som används inom bland annat skogs- och jordbruk, i gruvor eller av Försvarsmakten och räddningstjänst.

Europaparlamentet och EU:s medlemsländer i rådet enades i december 2023 om en överenskommelse om förordningen om striktare normer för koldioxidutsläpp från nya tunga vägfordon (släp, stadsbussar, långdistansbussar och tunga lastbilar). Överenskommelsen fastställer att de genomsnittliga koldioxidutsläppen ska minska (jämfört med 2019 års nivåer) med 45 procent år 2030, 65 procent år 2035 och slutligen 90 procent från och med 2040 för tunga fordon och långtidsbussar. Släp och påhängsvagnar kommer ha andra separata målnivåer. De nya normerna är en del i att nå målet om 55 procents minskade uppsläpp i EU till 2030 och ett klimatneutralt EU till 2050. Denna förordning om de skärpta utsläppsminskningarna kan också ses som ett komplement till målet om att alla nya bilar och skåpbilar ska vara helt utsläppsfria år 2035

Målsättningen är de lagstiftade skärpta utsläppsnormerna ska bidra till en ökad andel utsläppsfria tunga fordon i EU:s fordonspark, samtidigt som ett långsiktigt regelverk ska säkerställa att innovation och konkurrenskraft inom sektorn tryggas och stärks. Överenskommelsen är preliminär i avvaktan på formellt antagande i parlamentet och rådet, vilket väntas ske i vår.

Bild nedan från EU-kommissionen 

Nästan alla nya tunga fordon med certifierade koldioxidutsläpp – även mindre lastbilar, långfärdsbussar och släpvagnar kommer att omfattas. Undantag kommer dock göras för små tillverkare och fordon som används för gruvdrift, skogsbruk och jordbruk, samt fordon inom Försvarsmakten samt utryckningsfordon. Arbetsfordon, såsom kommer omfattas av de skärpta normerna först från och med år 2035. Likaså ges kommissionen i uppdrag att undersöka möjligheten att de skärpta normerna även ska gälla mindre lastbilar (under 5 ton).

Enligt överenskommelsen ska alla stadsbussar ska vara utsläppsfria senast 2035, men att redan 2030 ska 90 procent av alla stadsbussar vara utsläppsfria. Bussar som körs mellan olika städer kommer dock inte omfattas av denna målsättning, utan kommer räknas som långfärdsbussar under det övergripande målet för tunga fordon.

En mer omfattande översynsklausul av lagstiftningen har också förhandlats fram. Denna klausul fastställer att kommissionen ska se över effektiviteten av lagstiftningen år 2027 samt att kommissionen också ska utvärdera möjligheten att utveckla en gemensam metod för bedömning och rapportering om koldioxidutsläppen under hela livscykeln från nya tunga fordon. Denna utvärdering ska även omfatta en metod för registrering av tunga fordon som uteslutande drivs med koldioxidneutrala bränslen, det vill säga syntetiska bränslen, eller e-fuels.

Utsläppsminskningarna mäts för varje fordonstillverkare på EU-marknaden. Detta genom att varje tillverkare får ett bindande utsläppsmål specifikt för tillverkarens fordonsflotta. Summan av tillverkarnas utsläppsmål ger sedan EU-målet. Den tillverkare som överskrider sitt bindande utsläppsmål måste betala böter. Det betyder att tillverkarna själva får avgöra vilken teknik som ska användas, t.ex. elektrifiering, bränsleceller för vätgas eller vätgas i förbränningsmotorer. Utsläppsmålen från personbilar och skåpbilar mäts och kontrolleras på samma vis.

De skärpta utsläppsnormerna för tunga fordon utgör tillsammans med förordningen av utbyggnad av laddnings- och tankningsinfrastruktur (AFIR), den nya handeln med utsläppsrätter som bland annat omfattar fossila bränslen för vägtransporter, direktivet om förnybar energi, som bland annat omfatta mål om andelen förnybar energi som används EU:s transportsektor, förbudet mot förbränningsmotorer i nya personbilar från 2035 samt den nya förordningen om det transeuropeiska transportnätet, TEN-T, en av de viktigaste lagstiftningarna som avser minska transportsektorns klimatpåverkan som den nuvarande kommissionen drivit igenom.

Vad händer nu?
Överenskommelsen, som är preliminär, väntas antas formellt antagande i parlamentet och rådet i vår.

Bakgrund 
Kommissionen konstaterar att tunga fordon, det vill säga lastbilar och bussar, idag står för mer än 6 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser. EU:s transportsektor som helhet står för cirka 25 procent av växthusgasutsläppen. De nya utsläppsnormerna ska bidra till minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn, vilket EU-kommissionen ser som avgörande för nå att klimatmålen till 2030 och målet om klimatneutralitet i EU till 2050. I februari 2023 presenterade således EU-kommissionen ett nytt förslag för striktare koldioxidnormer för nya vägfordon över 3,5 ton (släp, stadsbussar, långdistansbussar och tunga lastbilar) samt att alla stadsbussar skulle vara helt utsläppsfria till 2030. I den överenskommelse som nu antagits omfattas fordon över 5 ton och ett undantag görs även för stadsbussar som kör mellan olika städer.

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
Kontorschef

+32 495 79 13 92