Ny strategi för att stärka den långsiktiga konkurrenskraften i EU

Published On: 2023-04-26Last Updated: 2023-05-17

Nio förstärkande drivkrafter, ett mer konkurrenskraftsvänligt regelverk och bättre mätbarhet är några grundpelare i EU-kommissionens nya strategi för att stärka den långsiktiga konkurrenskraften i EU. Strategin går i linje med det svenska ordförandeskapets fokus på stärkt konkurrenskraft och efterföljdes av två meddelanden vilka tar fasta på att den inre marknaden firar 30 år.  

På uppdrag av ministerrådet presenterade EU-kommissionen nyligen en ny strategi för att stärka den långsiktiga konkurrenskraften i EU. Strategin har uppmuntrats av det svenska ordförandeskapet som valt att prioritera konkurrenskraft som viktigt för EU:s utveckling. I samband med att strategin presenterades introducerade även EU-kommissionen två framåtblickande meddelanden om hanteringen av den inre marknaden.

Nio förstärkande drivkrafter i syfte att öka konkurrenskraften
En framträdande del i strategin är att EU:s konkurrenskraft ska stärkas via insatser och åtgärder som kan delas in utifrån nio förstärkande drivkrafter, se modellen nedan över de nio drivkrafterna. Huruvida drivkrafterna faktiskt genomsyrar utvecklingen av konkurrenskraften ska sedan mätas via ett antal utvalda nyckeltal (KPI) som introducerats via strategin. Genom ökad mätbarhet vill EU-kommissionen att det ska bli enklare att ta till nödvändiga politiska åtgärder för att uppnå en positiv utveckling för konkurrenskraften.

Bild från EU-kommissionen

Ett mer konkurrenskraftsvänligt regelverk
Drivkrafterna ska enligt strategin kompletteras av att på lång sikt arbeta för att skapa regelverk som är bättre anpassat till att driva på konkurrenskraft och tillväxt. Följande strategiska inriktningar föreslås för att regelverket ska spegla detta: En mer innovationsvänlig lagstiftning; mer utvärdering av lagstiftning för att undersöka dess ändamålsenlighet och förmåga att bidra till konkurrenskraft; ett arbete för att främja minskade rapporteringskrav i all den lagstiftning som berör EU:s gröna, digitala och ekonomiska politik. Ett delmål i detta är att rapporteringsbördan ska minska med 25 % inom ramen för lagstiftning som presenteras under hösten 2023.

Två framåtblickande meddelanden om den inre marknadens 30-årsjubileum
EU-kommissionen beskriver den inre marknaden som EU:s främsta tillgång och konkurrenskraftens största drivkraft. Därför valde EU-kommissionen att presentera två meddelanden som lyfter fram den inre marknadens roll och vikten av samverkan mellan den inre marknaden och nationella insatser för att utnyttja den inre marknadens fulla potential:

  1. Att fokusera på att genomdriva de befintliga reglerna för den inre marknaden med hjälp av riktmärken för att komma till rätta med bristerna vid införlivandet och genomförandet av EU:s lagstiftning.
  2. Undanröja nationella hinder, särskilt hinder för gränsöverskridande tjänster och i de industriella ekosystemen med störst potential för ekonomisk integration (detaljhandel, byggbranschen, turism, företagstjänster och förnybar energi).

Bakgrund
När EU:s stats- och regeringschefer träffades på ministerrådsmöte i december 2022 föreslogs det att EU-kommissionen skulle presentera en ny strategi för konkurrenskraft. Detta drevs på från bland annat Sverige som även prioriterat konkurrenskraft i sitt ordförandeskap i ministerrådet som gäller under våren 2023. EU-kommissionen beskriver strategin som sammanhängande med industriplanen för den gröna given som presenterades den 1 februari och som också tar fasta på ökad konkurrenskraft inom EU.

Mer information:  
EU-kommissionens pressmeddelande om den nya konkurrenskraftsstrategin
Faktablad om den nya konkurrenskraftsstrategin
Europaportalens artikel om den nya konkurrenskraftsstrategin

Kontaktperson på Central Sweden
Rasmus Bergander
EU-strateg inom sammanhållningspolitiken samt
innovation med fokus på smart specialisering

+32 496 30 69 42