Överenskommelse om EU-lagstiftning för hållbara bränslen för luft- och sjöfart
Krav på inblandning av avancerade biodrivmedel och syntetiska bränslen till flygplan och fartyg för att minska de två transportsektorernas klimatpåverkan är det huvudsakliga syftet med förordningarna ReFuelEU Aviation och FuelEU Maritime. De både lagstiftningarna skapar ett gemensamt regelverk för hela EU, vilket kan komma att påverka den svenska reduktionsplikten.
Under våren har Rådet (EU:s medlemsländer) och Europaparlamentet nått två preliminära överenskommelser om förordningarna ReFuelEU Aviation och FuelEU Maritime, som fastställer vad som i svenska termer kan liknas med en reduktionsplikt för inblandning hållbara bränslen (framför allt vissa biobränslen framställda av jord- eller skogsbruksrester, alger, bioavfall, använd matolja eller vissa animaliska fetter samt syntetiska bränslen tillverkade med infångad koldioxid och vätgas) för sjö- och luftfart. En av konsekvenserna för Sverige gällande just inblandningskvoten för luftfart är att den svenska reduktionsplikten (som än så länge också omfattar flyg) kommer behöva slopas för att Sverige istället ska kunna tillämpa det europeiska regelverket, som ska vara detsamma i hela EU. Något som Energimyndigheten redan flaggat för i slutet av december 2022.
Sjöfart
Växthusgasutsläppen från sjöfartens bränsle ska minska med två procent år 2025 och 80 procent till år 2050. Det tillkommer dock undantag för bland annat sjöfartstrafik till öar och perifera områden som är väldigt beroende av sjöfarten samt mindre hårda krav för isbrytare och sjöfart som trafikerar vatten som fryser under vintern. Den europeiska paraplyorganisation för redare, ECSA, där Svensk Sjöfart ingår, välkomnar klimatambitionen i den nya förordningen och menar att regelverket är ett viktigt steg mot att skapa de rätta förutsättningarna för sjöfartens energiomställning.
Luftfart
Andelen hållbart flygbränsle vara två procent år 2025 och sedan successivt öka till 70 procent till år 2050. För att undvika extra vikt, kommer det också vara förbjudet för flygplan att tanka mer än nödvändigt för flygplanets planerade resa. Airlines for Europe, som utgör intresseorganisationen för flera av de europeiska flygbolagen (KLM, Ryanair och Lufthansa mfl), delar EU:s syn på vikten av hållbara bränslen för luftfartssektorns omställning och uppmuntrar nu till att EU:s beslutsfattare bör se till att Europa utvecklar en stark industri som kan tillhandahålla tillräckligt med hållbart bränsle.
Bakgrund: Sjö- och luftfart inom EU
Sjöfarten är avgörande för stora delar av handelsutbytet inom EU. Hela 75 procent av allt gods som går till och från EU transporteras på fartyg. Luftfarten är i sin tur väldigt viktig för passagerartransporter och EU-kommissionen pekar ut sektorn som avgörande för människors mobilitet inom EU, EU-regionernas utveckling och tillväxten för ekonomin som helhet. EU:s transportsektorn står för mellan 20 – 25 procent av alla växthusgasutsläpp i EU. Av dessa står luft- och sjöfart för mer än en tredjedel eftersom luft- och sjöfartssektorerna i dagsläget nästan är helt beroende av fossila bränslen. EU-kommissionen konstaterar således att hållbara bränslen har en viktig roll för att minska utsläppen av växthusgaser.
Bakgrund om EU:s klimatpolitik och 55%-paketet
Den gröna given (december 2019) fastställer att EU ska vara klimatneutralt till 2050. Som i ett led av detta höjdes även EU:s klimatambitioner till 2030. I april 2021 antogs följaktligen EU:s klimatlag av Europaparlamentet och rådet vilket bland annat höjde EU:s gemensamma klimatmål om minskade växthusgasutsläpp från 40 procent till 55 procent fram till 2030 (jämfört med 1990 års nivåer). Den nya målsättningen har lett till ett intensivt arbete för att ta fram ny samt uppdatera existerande lagstiftning. EU-kommissionen kallar denna samling klimatlagar för fit for 55 eller 55%-paketet. Förhandlingarna om förordningarna ReFuelEU Aviation och FuelEU Maritime är några av de sista att avslutas inom paketet.
Mer information
Rådets pressmeddelande om överenskommelsen om FuelEU Maritime (2023-03-23)
Rådets pressmeddelande om överenskommelsen om ReFuel Aviation(2023-04-25)
Rådets infografik – 55 %-paketet: ökad användning av grönare bränslen inom luft- och sjöfart
Energimyndigheten om reduktionsplikten för flygfotogen
Regeringskansliets Fakta-PM till Sveriges Riksdag om Förordning om hållbara bränslen inom luftfarten (2021-09-01)
Regeringskansliets Fakta-PM till Sveriges Riksdag om Förordning om hållbara bränslen inom sjöfarten (2021-09-01)
Altinget: Sjöfartsomställningskraven tas framåt – förhandlaren optimistisk (2023-02-22)
Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur
+32 495 79 13 92