Överenskommelse om utbyggnadstakt av ladd- och vätgasstationer i EU (AFIR)
Fler laddstolpar och vätgasstationer längs de europeiska huvudlederna är några av delarna i den överenskommelse om AFIR som Rådet och Europaparlamentet nu enats om. Överenskommelsen innebär också en utbyggnad av landström i hamnar och el på flygplatser.
Natten till tisdagen den 28 mars 2023 kom Europaparlamentet och Rådet (medlemsstaterna) överens om en uppdaterad förordning om utbyggnad av infrastruktur för alternativa bränslen (Alternative Fuel Infrastructure Regulation, AFIR). Syftet med förordningen, som är en del av 55%-paketet, är att det ska finnas en välutbyggd infrastruktur för alternativa drivmedel i hela EU.
Överenskommelsen betyder i huvudsak att el- och vätgasstationer ska byggas ut för både person- och lastbilar längs det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) senast 2030. Parkerade flygplan ska ha tillgång till el vid gaten senast 2025 och parkerade fartyg i hamn ska ha tillgång till el senast 2030. Slutligen innebär också överenskommelsen krav på operatörerna för ladd- och tankningsstationerna. Kunderna måste enkelt kunna betala (exempelvis med bankkort) och priset måste visas per kWh, per minut/session eller per kg, för att kunderna lätt ska kunna jämföra priser och se vad de betalar för. Överenskommelsen i sin helhet är ännu inte officiell, men en mer detaljerad sammanställning finns att läsa i EU-kommissionens pressmeddelande.
Vad händer nu?
Den preliminära överenskommelsen ska nu formellt antas av Europaparlamentet och Rådet, vilket väntas ske under året. När detta är gjort träder den nya lagstiftningen i kraft.
Bakgrund till förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa bränslen
EU behöver fler fordon som drivs på alternativa bränslen men ingen köper fordon om de inte går att tanka/ladda och infrastrukturen för laddning/tankning byggs inte ut förrän det finns en tillräckligt stor efterfrågan. Förordningen för utbyggnad av infrastruktur syftar till att råda bot på just detta. EU-kommissionens bedömer att det nuvarande direktivet från 2014 inte är anpassat för EU:s klimatmål om 55 procents minskade växthusgasutsläpp till 2030. Laddpunkterna är också ojämnt fördelade inom unionen. För att bättre kunna driva på utbyggnadstakten föreslog således kommissionen i juli 2021 (55%-paketet) att ersätta det nuvarande direktivet med en ambitiösare EU-förordning. En förordning, till skillnad från ett direktiv, blir lagstiftning i EU direkt efter antagandet.
Bakgrund om det transeuropeiska transportnätet, TEN-T
Förordningen om det transeuropeiska transportnätet, TEN-T fastställer krav på infrastrukturstandard samt kartor över de viktigaste transportstråken i EU. TEN-T omfattar ett övergripande nät, som sak vara klart till 2050 samt ett stomnät som ska vara klart till 2030. TEN-T omfattar förutom väg och järnväg även hamnar, flygplatser och terminaler.
Detta är kartan över vägnätet inom TEN-T i Sverige:
Mer information:
Regeringskansliets pressmeddelande om överenskommelsen
EU-kommissionens pressmeddelande om överenskommelsen
Europaparlamentets pressmeddelande om överenskommelsen
Rådets pressmeddelande om överenskommelsen
Rådets pedagogiska infografik om AFIR
Länk till karta över stomnät och övergripande nät för vägar i TEN-T
Central Swedens tidigare artiklar om AFIR
Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur
+32 495 79 13 92