Stråket Oslo-Stockholm får högsta prioritet i EU

Published On: 2022-12-14Last Updated: 2022-12-14

Ett stort steg framåt för utbyggnaden av järnvägsstråket Oslo-Stockholm har nåtts i och med att EU:s medlemsländer i rådet föreslår att sträckan inkluderas i den så kallade Scan-Med-Korridoren. Inkluderingen innebär att stråket Oslo-Stockholm kommer prioriteras högre i konkurrensen om medel för att förbättra infrastrukturen inom EU.

Arbetet med att revidera förordningen för det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) har pågått under en längre tid. Påverkningsinsatser har skett både på hemmaplan och i Bryssel, genom bolaget Oslo-Stockholm 2.55 och dess ägare (Karlstads kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun, men även Region Stockholm, Region Uppsala, Viken Fylkeskommun och Oslo Kommune deltar i arbetet) samt de berörda EU-kontoren Central Sweden European Office, Region Värmland European Office och Region Stockholm EU Office.

Från möjlighetsstudie till Scan-Med korridor
Inkludering i korridoren innebär i praktiken bättre förutsättningar för att söka EU-stöd för fortsatta arbetet med att planera, bygga och förbättra infrastrukturen. Detta då majoriteten av de medel som EU avsätter för att stötta utbyggnaden av strategiskt viktig infrastruktur i Europa öronmärks till korridorerna. I praktiken är det Värmlandsbanan som nu föreslås att inkluderas som korridor, då Norra Stambanan sedan tidigare omfattas av i korridoren Skandinavien – Medelhavet (Scan-Med). Beskedet från EU, tillsammans med den utredning som presenterades av Jernbanedirektoratet i Norge och Trafikverket i Sverige under hösten, gör det betydligt enklare att gå vidare i planeringsarbetet för Oslo-Stockholm.

Enligt Jonas Karlsson, VD för Oslo–Stockholm 2:55, kan järnvägen stå klar redan i mitten på 2030-talet, om regeringarna kommer överens om ett utredningsuppdrag. Medlemsstaternas överenskommelse i rådet innebär ett steg närmare det slutgiltiga formella beslutet om att anta den nya förordningen, inklusive inkluderingen av sträckan Oslo – Stockholm i Scan-Med-korridoren, som förväntas att antas under 2023.

Bakgrund
Den 5 december antog rådet en allmän riktlinje om det transeuropeiska transportnätverk (TEN-T). Det transeuropeiska transportnätet tar sikte på att utveckla ett prioriterat gränsöverskridande europeiskt nätverk av infrastruktur. De högst prioriterade transportstråken pekas ut i så kallade korridorer. I den nuvarande lagstiftningen sammanlänkas nästan alla nordiska huvudstäder med varandra genom en transportkorridor. Hela sträckan mellan Oslo och Stockholm har däremot inte omfattats av en korridor – men EU:s medlemsländer föreslår nu att sträckan ska läggas till när EU reviderar förordningen.

Nästa steg
För att anta en ny EU-lagstiftning behöver rådet (de 27 medlemsländerna) kommer överens med Europaparlamentet. I de förhandlingar som föregår en överenskommelse deltar också kommissionen, därav namnet triloger eller trepartsförhandlingarna. Rådet således nu antagit sin position (allmän inriktning) inför trilogerna. Transportutskottet i Europaparlamentet utarbetar fortfarande sin ståndpunkt, som sedan också ska röstas om av alla ledamöter i plenum, innan trilogerna kan inledas. Detta innebär att trilogförhandlingarna kommer att följa med in i det svenska ordförandeskapet. En överenskommelse mellan EU-institutionerna om nya TEN-T-förordningen bör nås under 2023 då den är tänkt att gälla från och med första januari 2024.

Källa: Rådet

Kontaktperson på Central Sweden
Cecilia Aketch Akanga
Informationsansvarig

+32 497 54 06 53

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92