Vad betyder EU:s nya gröna industripolitik för EU:s framtid?
En rad förslag till förordningar, flexiblare statsstödsregler samt nya strategier och mål. Det är bara några av initiativen som kommit ut från Industriplanen för den gröna given som succesivt rullats ut under våren. I syfte att ge en överyn av vad industriplanen faktiskt omfattar och betyder, har vi på Central Sweden samlat alla initiativen i en sammanfattande artikel och vi gör analysen att EU:s industripolitik, med EU:s strategiska suveränitet i centrum, inte bara kommit att lyftas fram som en av EU-kommissionens främsta prioriteringar utan att den också kommer sätta sin prägel på EU:s övergripande politik framöver.
Under våren 2023 har EU-kommissionen lanserat en rad lagförslag och initiativ som konkret berör industri- och energifrågor och som har det övergripande syftet att bidra till EU:s suveränitet, det vill säga ett sammanhållet EU gentemot globala aktörer (framför allt Kina, USA och Ryssland). Förslagen, som samlats under Industriplanen för den gröna given, utgör således EU:s svar på USA:s Inflation Reduction Act, som subventionerar amerikanska företag inom grön teknik, samtidigt som det ska minska EU:s beroende av energi från Ryssland och av teknik, mineraler och metaller från Kina. Industrisektorn ses också som avgörande för genomförandet av den gröna given och målsättningen om ett klimatneutralt EU innan 2050.
Det övergripande paraplyet: En industriplan för den gröna given
EU:s nya industriplan syftar till att främja konkurrenskraften för Europas gröna teknikindustri och stödja en snabb omställning till klimatneutralitet. Planen vägleder hur EU:s tillverkningskapacitet av netto-noll-teknik och -produkter ska utökas och på så vis stärka EU:s suveränitet. Planen kan ses som det övergripande paraplyet för mycket av det som nu presenterats under våren, exempelvis:
Vad säger oss EU:s nya gröna industripolitik oss om EU:s framtid?
Den gröna omställningen har tydligt medfört ett uppsving för industripolitiken, och då särskilt ett fokus på grön teknik och grön energi. Det geopolitiska läget har dock belyst EU:s beroende av omvärlden inom dessa områden. Ett energiberoende till Ryssland och ett beroende av både teknik och metaller och mineraler när det kommer till Kina. Och på detta ett eventuellt handelskrig eller statsstödskrig med USA. EU:s svar med fokus på den egna gröna industrin landar inte väl i alla läger.
Sverige hör ju traditionellt till de länder som förordar global handel, något som också EU brukade göra. Hur förhåller vi oss till EU:s U-sväng? Tankesmedjan Timbro är till exempel inte nöjda. En annan konflikt kopplat till EU:s nya industripolitik är målkonflikten som uppstår mellan grön industriomställning och miljöfrågor. Går nya etableringar av industri, gruvor och produktion av förnybar energi ihop med exempelvis biologisk mångfald? Och vad säger lokalbefolkningen? Frågan kvarstår att lösas.
Det går aldrig förutspå framtiden med hundra procents säkerhet men det är mycket troligt att en politik som stärker EU:s strategiska suveränitet kommer att fortsätta att föras. Detta kommer att få potentiella effekter på EU:s framtida klimatpolitik och på den framtida budgeten, inklusive sammanhållningspolitiken och andra program och fonder.
Detta går redan att se i det översynsförslag av den nuvarande budgeten som kommissionen presenterade den 20 juni i år, där ett av huvuddelarna utgörs av en EU-plattform för strategisk teknik (STEP). Plattformen syftar till att öka investeringarna i kritisk och strategiskt viktig teknik genom dels nya medel, dels genom möjligheten för medlemsstater att omfördela existerande EU-medel, däribland medel från ERUF och ESF+.
Troligt är alltså att EU är på väg in i, om vi inte redan befinner oss där, i en inåtblickande period som präglas av ett fokus på EU:s suveränitet. Effekterna av politiken kommer på flera sätt bidra till olika möjligheter kontra potentiella farhågor beroende på vilken politisk nivå man opererar på eller vilken organisation man företräder. Eller helt enkelt, politisk åsikt: Vilket sorts EU vill vi ha?
Kontaktperson på Central Sweden
Rasmus Bergander
EU-strateg inom sammanhållningspolitiken samt
innovation med fokus på smart specialisering
+32 496 30 69 42
Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur
+32 495 79 13 92