Vad säger EU-lagstiftningen om tank- och laddinfrastruktur för el- och vätgasdrivna fordon?

Published On: 2024-02-02Last Updated: 2024-02-22

En utbyggnadstakt av laddinfrastruktur som växer i samma takt som antalet använda elbilar och vätgasstationer för personbilar, bussar och lastbilar i alla kommuner med mer än 100 000 invånare senast år 2030 inom det vägnät som anses ha störst mervärde för hela EU, men inga krav på utbyggnad för övrigt vägnät – Så kan man snabbt sammanfatta EU-lagstiftningen på området.

Det övergripande målet för EU-lagstiftning inom transportområdet är matt minska sektorns klimatpåverkan. Den del i detta är att successivt öka antalet el- och vätgasdrivna vägfordon, exempelvis ska alla nya personbilar från och med 2035 vara utsläppsfria (dvs inga utsläpp från avgasröret, vilket i stort sett betyder el och vätgas) och motsvarande målnivå 90 procent av alla nya tunga fordon från och med år 2040. Det kommer med andra ord krävas en uppbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur i EU för dessa fordon. Det finns två kompletterande EU-lagstiftningar som rör detta:

  1. Förordningen om utbyggnad av infrastruktur av alternativa bränslen, AFIR
  2. Förordningen om det transeuropeiska transportnätet, TEN-T

AFIR fastställer effekt och maximalt avstånd för utbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur längs de delar av det europeiska vägnätet som ingår i TEN-T. När det gäller ladd- och tankinfrastruktur längs övrigt vägnät, dvs det som inte omfattas av TEN-T, är utbyggnad upp till medlemslandet/marknaden.

Enligt EU-kommissionens pressmeddelande fastställer AFIR följande:

1) Laddningsinfrastrukturen för personbilar och lätta lastbilar måste växa i samma takt som antalet fordon som används. För varje registrerad batterielbil i en medlemsstat måste därför en uteffekt på 1,3 kW finnas att tillgå i allmänt tillgänglig laddningsinfrastruktur. Dessutom måste snabba laddningsstationer på minst 150 kW installeras var 60:e km längs det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) från och med 2025.

2) Laddningsstationer avsedda för tunga fordon med en uteffekt på minst 350 kW måste installeras var 60:e km längs TEN-T-stomnätet (tjockare linjerna på kartan i länken ovan) och var 100:e km i det större övergripande TEN-T-nätet (tunnare linjerna på kartan ovan) från och med 2025, och fullständig nättäckning som ska uppnås senast 2030. Dessutom måste laddningsstationer installeras på både säkra och skyddade parkeringsområden för laddning över natten och i urbana knutpunkter för leveransfordon.

3) Tankningsinfrastruktur för vätgas som kan användas för både personbilar och lastbilar måste installeras från och med 2030 i alla kommuner med mer än 100 000 invånare (så kallade urbana knutpunkter inom TEN-T – För Central Sweden: Gävle och Örebro) och var 200:e kilometer längs TEN-T-stomnätet (tjocka linjerna), vilket säkerställer ett tillräckligt tätt nät för att vätgasfordon ska kunna färdas i hela EU.

I den nyligen publicerade rapporten Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för perioden 2026–2037 hänvisar Trafikverket till AFIR på flertalet ställen och konstaterar även att:

”Utvecklingen av både fordon och laddinfrastruktur är marknadsdriven, men kan skyndas på och samordnas av staten. Statens roll är dessutom att röja hinder eftersom en rad lagar och förordningar stiftades innan elektrifieringen av transportsektorn startat. Det är angeläget att det sker en utbyggnad av laddstationer, inte bara enligt EU-reglerna i AFIR längs de största vägarna, utan i hela landet.”

Gällande kostnad för detta menar Trafikverket att det kan behövas visst stöd där marknadsmässiga förutsättningar saknas och att marknadens utveckling och stödets utformning kommer ha stor påverkan på belastningen av statens budget gällande just utbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur.

Hur svensk lagstiftning ska anpassas efter AFIR föreslås också i Premorian Kompletterande bestämmelser till EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel som Infrastruktur- och Landsbygdsdepartementet publicerade i december 2023.

Inom Klimatklivet finns möjlighet att söka medel för bland annat ladd- och tankstationer. Mer information på Naturvårdsverkets hemsida.

Det finns även möjlighet att söka EU-medfinansiering för utbyggnad av infrastruktur inom Fonden för ett Sammanlänkat Europa (CEF). Ansökningar till denna fond koordineras av Trafikverkets CEF-sekretariat. Den senaste ansökningsomgången stängde i november 2023, men CEF-sekretariatet uppger att det troligtvis kommer komma en ny utlysning rörande just utbyggnad av alternativa bränslen i september 2024. För mer information om detta, kontakta sekretariatet direkt.

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
Kontorschef

+32 495 79 13 92